Stor utökad provtagning för alla länsinvånare med symptom för covid-19

Region Jönköpings län växlar upp sin provtagning för covid-19. Från och med måndag nästa vecka kan alla länets invånare med milda symptom kontakta sin vårdcentral för möjlighet till provtagning.

Personer som känner av milda symptom uppmanas att från och med måndag den 8 juni kontakta sin vårdcentral för möjlighet att testa sig för covid-19. Testerna kan göras på samtliga vårdcentraler i Jönköpings län och är kostnadsfria.

– Region Jönköpings län utökar nu provtagning och smittspårning ytterligare och för första gången möjliggör vi provtagning för invånare med milda symptom som inte kräver sjukhusvård. Vi gör detta för våra invånare i länet, för att med ytterligare kraft hitta och isolera smittan, säger Rachel De Basso, (S), ordförande i nämnd för folkhälsa och sjukvård.

Instruktioner för provtagning

Alla som känner av exempelvis hosta, feber, andningsbesvär, snuva, nästäppa, hosta, halsont, illamående, värk i muskler och leder ska kontakta sin vårdcentral för vidare rådgivning och instruktioner för provtagning.

– Vi har under pandemin gjort en otrolig omställning av vården. Vi har skapat helt nya processer, vi har stärkt upp befintliga processer och hälso- och sjukvården har klarat av att framgångsrikt vårda våra invånare som insjuknat i covid-19. Vi har agerat snabbt i varje steg och chefer och personal har gjort och gör ett fantastiskt jobb. Nu fortsätter vi tillsammans med invånarna att hitta och minska smittan så att länets invånare kan få vara friska, säger Rachel De Basso.

Alla vårdcentraler förbereder sig just nu för att kunna göra provtagningen. Mer information om rutiner och praktiska instruktioner kommer att finnas tillgängligt på måndag via Region Jönköpings län.

Läs mer om den utökade provtagningen för covid-19 hos Region Jönköpings län via den här länken!