Rachel De Basso tog första spadtaget för nya Väster vårdcentral

Regionråd Rachel De Basso (S) har tagit det första spadtaget tillsammans med de andra inblandade för att bygga nya toppmoderna lokaler för Bra Liv Väster vårdcentral i Värnamo. I januari 2023 är det tänkt att Väster vårdcentral ska flytta in i den nya fastigheten.

Det nya huset kommer att bli nio våningar högt och inrymma vårdcentralen på de två nedersta planen. Övriga våningar kommer att bli lägenheter. Hela området Mossleplatån, som ligger precis bredvid sjukhuset, kommer att bli ett nytt bostadsområde.

– Stort grattis till er Värnamobor. Ni är den främsta vinnaren när vi nu påbörjar byggnationen av en toppmodern vårdcentral där lokaler utformas för att kunna möta upp framtidens behov av hälso- och sjukvård. Men vi skapar också förutsättningar för en optimal och bra arbetsmiljö för personalen, som nu kommer att få nya ändamålsenliga lokaler, säger Rachel De Basso (S) som är ordförande i nämnd för folkhälsa och sjukvård i Region Jönköpings län.

I nuläget är Väster vårdcentral placerad i samma byggnad som Värnamo sjukhus men verksamheten är utspridd på grund av att lokalerna är för små. Medarbetarna kommer att få arbeta på en 2000 kvadratmeter stor yta i de nya lokalerna för vårdcentralen.

Läs mer om satsningen på nya lokaler för vårdcentralen via den här länken!

Film om första spadtaget.
Illustration från Finnvedsbostäder.
Samtliga som tog första spadtaget för byggnationen på Mossleplatån i Värnamo.