Lena Hallengren (S) gjorde digitalt besökt på provtagningen för covid-19

Socialminister Lena Hallengren (S) gjorde under tisdagen ett digitalt verksamhetsbesök i Region Jönköpings län. Anledningen var den utökade provtagningen av covid-19 som startade förra veckan. Vårdcentralerna utförde 3655 tester på en vecka, vilket är över den nivå av provtagning som regionen förväntas göra för att nå upp till det nationella målet på att klara 100 000 tester i veckan.

På förmiddagen klockan 10.00 kopplade Lena Hallengren och representanter för Region Jönköpings län upp sig för det digitala verksamhetsbesöket. Regionråd Rachel De Basso (S), Lotta Larsdotter, direktör Vårdcentralerna Bra liv, smittskyddsläkare Malin Bengnér och hälso- och sjukvårdsdirektör Mats Bojestig guidade under besöket.

– Det är extra kul att socialminister Lena Hallengren uppmärksammar vårt arbete och väljer att göra det här verksamhetsbesöket i Region Jönköpings län. Vi ligger just nu i framkant i landet för att genomföra en sådan här omfattande testverksamhet av symptom för covid-19. Förhoppningsvis kan vi inspirera andra regioner runt om i landet att komma igång med liknande provtagning, säger regionråd Rachel De Basso (S).

Besöket varade en halvtimma och ministern fick ta del av resultat och siffror efter den första veckan med provtagning av alla med lindriga symptom. Hon fick höra om hur Region Jönköpings län snabbt beslutat och ställt om till den utökade provtagningen, och hur vårdcentralerna och laboratoriemedicin nu arbetar löpande med det. Redan första veckan nådde Region Jönköpings län upp till 3655 tester, vilket är över det antal som krävs för att nå 100 000 på nationell nivå.

– Det är verkligen skolexempel, tänker jag, på hur man kan och hur man bör arbeta, säger socialminister Lena Hallengren (S).

– Länets invånare med symptom behöver känna en trygghet i att det ska bara smidigt att gå och testa sig för covid-19. Testverksamheten ska vara jämlik och därför var det viktigt att samtliga vårdcentraler direkt kunde börja ta emot patienter när vi startade provtagningen på måndagen under förra veckan, säger Rachel De Basso (S).

Läs mer om och se hela det digitala besöket på RJL.se!