Rachel De Basso tog första spadtaget på Råslätt

Regionråd Rachel De Basso (S) var med och tog det första symboliska spadtaget för byggnationen av nya Råslätts vårdcentrum. För Socialdemokraterna var det ett ”äntligen!” Frågan har drivits sedan valrörelsen 2010.

Spadtaget togs strax efter klockan 13.30 på måndagen den 25 mars. Byggnationen av ett nytt vårdcentrum i Råslätt strax söder om Jönköping har länge varit efterfrågat och väldigt efterlängtat. Den nya byggnaden kommer bland annat att inrymma vårdcentral, Folktandvård och familjecentral. Rachel De Basso (S), som är ordförande i nämnd för folkhälsa och sjukvård, ser byggnationen som en satsning på en mer jämlik vård för de boende i området.

– Ett nytt vårdcentrum blir ett välbehövligt lyft för området, och en fråga som vi har drivit i flera år. Här finns invånare från hela världen som nu i nya lokaler får tillgång till en nära, jämlik och säker vård. Detta spadtag innebär att personalen får nya, moderna och funktionella lokaler, anpassade efter dagens behov, sa De Basso under ceremonien och pekade på hälso- och sjukvårdens utveckling där sjukvård flyttar från sjukhus till vårdcentral.

Rachel De Basso pekade också på den satsning som sker i Råslätts nya vårdcentral, tillsammans med ytterligare några vårdcentraler, med klinisk undervisningsmottagning. Här kommer studenter från läkarprogrammet i Linköping att driva vårdmottagning tillsammans med studenter från andra vårdutbildningar.

– Framtidens personal inom hälso- och sjukvård kommer att utbildas här på Råslätt i den bästa arbets- och studiemiljön, så att de förhoppningsvis sedan vill etablera sig här och arbeta hos oss, säger hon.

Fotograf: Johan W Avby
Så här ska Råslätts vårdcentrum se ut. Illustration: Tengbom