Över 2100 personer firade 1 maj i Jönköpings län

Socialdemokraternas 1 maj-firanden i Jönköpings län samlade i år över 2140 personer. Allra flest deltagare var det i Jönköpings kommun. Totalt deltog cirka 730 personer vid firandena i Norrahammar, Huskvarna och Jönköping.

Under de två parollerna Sverige kan bättre och Alla folks frihet demonstrerade över 2100 personer tillsammans med Socialdemokraterna på 1 maj. Totalt firades 1 maj på 13 olika platser i länet.

Bland årets talare fanns bland annat klimat- och miljöminister Annika Strandhäll som talade i både Nässjö och Jönköping. Hon lyfte bland annat att kriget i Ukraina, men också att Sverige ska vara ledande i klimatomställningen för att skapa framtidens gröna jobb med bra villkor.

”Nu går vi stärkta in i valrörelsen”

– Jag är väldigt nöjd med dagen. Det känns väldigt bra att äntligen få samlas till ett fysiskt 1 maj-firande igen, och det var fint att få träffa så mycket engagerade människor. Nu går vi som parti stärkta in i valrörelsen, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll om första majfirandet i Nässjö och Jönköping.

Antal deltagare per kommun:

Eksjö 120

Gislaved 250