Ombudsval till partikongressen 2021

Mellan den 3 juni och 3 juli pågår ombudsvalet till Socialdemokraternas partikongress. Under den månaden ska medlemmarna i partidistriktet besluta vilka tolv medlemmar som får representera Jönköpings län på kongressen i Göteborg den 3 till 7 november.

Den 3 till 7 november genomför Socialdemokraterna sin 41:e ordinarie partikongress. Kongressen planeras genomföras på Svenska mässan i Göteborg och temat för kongressen är Vi bygger landet.

Socialdemokraterna i Jönköpings län har 12 stycken ombud och vilka dessa blir bestäms i ett ombudsval som genomförs mellan 3 juni och 3 juli.

Tre valkretsar

Ombuden väljs från tre valkretsar. Valkrets Vätterbygden består av arbetarekommunerna Habo, Jönköping och Mullsjö och från den valkretsen väljs fem ombud. Valkrets Höglandet består av arbetarekommunerna Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö, Tranås och Vetlanda och från den valkretsen väljs fyra ombud. Valkrets GGVV består av arbetarekommunerna Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo och från den valkrets väljs tre ombud.

Läs mer om kandidaterna

I filerna nedan kan du läsa mer om kandidaterna från din valkrets.

Ombudsvalet kommer att genomföras genom brevröstning. Som medlem kommer du att få information från din arbetarekommun om hur du röstar i ombudsvalet. Glöm inte bort att posta ditt kuvert i god tid innan den 3 juli. Röster som kommer in efter det datumet kommer att räknas som ogiltiga.

Resultatet av ombudsvalet kommer att presenteras i mitten av juli.