Nya toppmoderna vårdlokaler invigda på Ryhov och Höglandssjukhuset

Regionråd Rachel De Basso (S) med flera har invigt nya husen D1 och D2 på Ryhov samt nya hus 37 vid Höglandssjukhuset i Eksjö. De nya vårdlokalerna är toppmoderna och tillbyggnaderna är båda miljardinvesteringar som ska möta framtidens behov av sjukhusvård.

De nya huskropparna vid båda sjukhusen har byggts för att möta framtidens behov och krav av sjukvård. Om sjukvården förändras i framtiden finns det flexibilitet i de nya lokalerna för att ändra verksamheten. Båda invigningarna skedde digitalt och sändningarna kan ses via Region Jönköpings läns webbsida.

– De nya sjukhuslokalerna är utformade för att vårdpersonalen ska ha en bra arbetsmiljö och kunna erbjuda patienterna bästa tänkbara vård. Vi bygger utifrån vad som invånarna och medarbetarna behöver. Vi vill erbjuda en jämlik hälsa och sjukvård och att vi har investerat i alla tre akutsjukhusen. De nya lokalerna är anpassade efter att kunna möta framtidens behov av sjukhusvård, säger regionråd Rachel De Basso (S).

Ny huvudentré och operationsklinik

I nya hus 37 i Eksjö kommer operations- och intensivvårdskliniken bli den största verksamheten. Utöver det har innehåller de nya lokalerna bland annat en ny huvudentré, bårhus, apotek, sjukhuskyrka, café och restaurang samt konferens- och utbildningslokaler.

Lärarprogram och tillnyktringsenhet

I hus D1 och D2 på Ryhov är läkarprogrammet redan inflyttade i utbildningslokalerna. Några andra exempel på verksamheter som flyttar in är vård för hematologi, dialysenhet och integrerad njurmottagning, mammografi, akutvårdsavdelning, tillnyktringsenhet och närservice.

Läs mer om invigningen av D1 och D2 på Ryhov via den här länken.

Läs mer om invigningen av hus 37 på Ryhov via den här länken.

Se filmer med invigningarna via den här länken.