Nu byggs ny tågdepå i Nässjö för framtidens Krösatåg

Regionråd Marcus Eskdahl (S) har tagit det första spadtaget för den nya tågdepån i Nässjö. Byggnaden ska vara klar att användas när de 28 nya och längre tågen börjar användas 2024. Den nya tågdepån är en förutsättning för att kunna klara av att ge service och underhåll till framtidens krösatågtrafik.

Den nya tågdepån byggs på en gräsyta norr om rangerbangården i Nässjö och beräknas stå klar andra halvåret 2023. Investeringen har en maximal kostnad på 720 miljoner kronor.

– Med det här första spadtaget börjar Region Jönköpings län på allvar bygga för framtidens Krösatågtrafik. År 2024 kommer det att ha levererats 28 nya och längre tåg och då gäller det att den nya tågdepån i Nässjö är färdig och redo. Framtidens kollektivtrafik kommer att vara både mer smidig och hållbar, säger regionråd Marcus Eskdahl (S).

Gemensam satsning

Region Jönköpings län bygger den nya depån och köper in nya Krösatåg tillsammans med Region Kalmar län, Region Blekinge, Region Halland, Region Skåne, Region Kronoberg och Region Blekinge.

– I Jönköpings län har vi ambitionen att öka andelen som reser hållbart. Just nu är vi inne i en farlig pandemi men när byggnationen är klar räknar vi med att det mesta har återgått till det normala. Utan den här investeringen på en ny tågdepå skulle Region Jönköpings län inte kunna satsa vidare på att öka andelen som reser med kollektivtrafiken, säger Marcus Eskdahl.

Nödvändigt för kärnverksamheten

Hela området kommer att vara cirka 35000 kvadratmeter stort i markyta. Byggnaden på 7500 kvadratmeter består av fyra verkstadsspår, ett tvättspår, två städplattformar, lager, verkstad, administration och personalutrymmen.

– Många minns nog alla inställda turer för några år sedan. Tåg stod i kö för att få komma in på verkstaden. Tidtabellerna följdes inte och det blev förseningar. Det tågkaoset vill varken vi eller resenärerna tillbaka till. Den nya tågdepån är en nödvändig satsning för att vår kärnverksamhet ska fungera, säger Marcus Eskdahl.

Läs mer om tågdepån på RJL.se!

Leif Andersson (C), 1:e vice ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö, Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör Jönköpings Länstrafik och Marcus Eskdahl (S), ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö.
Leif Andersson och Marcus Eskdahl.