Johanna Haraldsson startar podcast

Riksdagsledamoten Johanna Haraldsson från Vetlanda har tillsammans med riksdagskollegan Emilia Töyrä startar en podcast om politik. Det första avsnittet handlade om säkerhetspolitik och oundvikligen om kriget i Ukraina. Tanken är att nya avsnitt ska släppas varje vecka.

Vända på vartenda ord. Det är namnet på den podcast som den socialdemokratiska riksdagsledamoten Johanna Haraldsson från Vetlanda har släppt tillsammans med vännen och partikollegan Emilia Töyrä från Kiruna.

– Ska jag vara ärlig är det Emilia som har varit drivande och som sagt att vi borde starta en podd. Jag tyckte att hon hade en bra idé så jag hängde på. Tanken är att vi ska bjuda in gäster och tillsammans med dem bena ut vad som är Socialdemokratisk politik inom olika områden, säger riksdagsledamoten Johanna Haraldsson.

För den som vill lära sig mer om socialdemokratisk politik

Målgruppen för podcasten är i första hand den som vill veta mer om socialdemokratisk politik.

– Den som lyssnar på podcasten ska inte behöva vara politiker eller statsvetare för att hänga med, säger Johanna Haraldsson.

Det första avsnittet släpptes förra veckan. Då gästade Kenneth G Forslund, (S) ordförande i utrikesutskottet podden. Tillsammans talade de om säkerhetspolitik och kriget i Ukraina.

”Stolt över Sverige”

– Det är ett ämne som är oerhört aktuellt. Därför kändes det självklart att det första avsnittet också skulle handla om det. Det är svårt att inte bli berörd av de bilder som kablas ut från Ukraina, och jag är stolt över att Sverige tydligt har tagit ställning för Ukrainas rätt att själva peka ut sin framtid, säger Johanna Haraldsson.

Både Johanna och Emilia har bakgrund inom industrin och är medlemmar i fackförbundet IF Metall.