Regionalt arbete gav resultat – regeringen tillsätter Jämlikhetskommission

På både Socialdemokraternas partikongress och i riksdagen har socialdemokratiska företrädare från Jönköpings län motionerat om att tillsätta en jämlikhetsutredning. Det arbetet har nu gett resultat och den socialdemokratiskt ledda regeringen har beslutat att tillsätta en Jämlikhetskommission.

– Det här är ett utomordentligt glädjande besked till alla socialdemokratiska valarbetare och socialdemokratiska sympatisörer och väljare att Socialdemokraterna pekar ut att jämlikheten är vårt mål samtidigt som högern går till val på att krympa samhällets åtagande, sänka skatterna med mångmiljardbelopp och därmed öka klyftorna, säger Peter Persson.

Motion till riksdag och partikongress

Han har tillsammans med sina riksdagskollegor från länet, Helene Petersson, Thomas Strand och Johanna Haraldsson, skrivit en motion om att sätta igång ett arbete för att ta fram förslag för att långsiktigt minska klyftorna i Sverige. En sådan motion lämnades också in av det socialdemokratiska partidistriktet i Jönköpings län till partiets kongress i Göteborg 2017 som där bifölls.

Jämlikhetskommissionen leds av Per Molander och den huvudsakliga uppgiften är att ta fram långsiktiga förslag för att minska klyftorna. Arbetet, som ska bidra till ökad jämställdhet och en förbättrad integration, ska slutredovisas den 31 maj 2020.

”Ökad jämlikhet” – rekordupphämtning

– Jag var mycket ung när Socialdemokraterna tappade stort i kommunvalet 1966. Men jag gick med en knapp i skolan som 13-åring, 1968, där det stod ”Ökad jämlikhet”. Tage Erlander kommenterade den rekordupphämtning som Socialdemokraterna gjorde med att det berodde på att partiet pratade om ideologi och jämlikhet. Jag hoppas att vi nu får samma genomslag i denna fråga, säger Peter Persson.

Här kan du se riksdagsledamoten Peter Persson debattera för motionen i riksdagen: