Rachel De Basso övertar Carina Ödebrinks uppdrag i regionledningen

Under fredagen den 17 augusti presenterade Socialdemokraterna förändringar i partiets ledning i Region Jönköpings län. I samband med att regionfullmäktige sammanträder i oktober kommer regionrådet Carina Ödebrink att avsäga sig sina uppdrag och dessa övertas av Rachel De Basso.

– Det är inte möjligt att vara kvar som regionråd i opposition året ut eftersom jag även kandiderar till riksdagen. Jag är glad att vi kan vara tydliga med hur vår laguppställning kommer att se ut från oktober, säger Carina Ödebrink.

De uppdrag som Carina Ödebrink lämnar är de som regionråd, 2:e vice ordförande i regionstyrelsen och ledamot i regionstyrelsens arbetsutskott. Rachel De Basso går in som ersättare för Carina Ödebrink på alla tre uppdragen.

Garanten för att SD inte får inflytande

– Jag känner mig oerhört glad och ödmjuk inför detta. Det är ett arbete som vi ska göra tillsammans. Nu söker vi väljarnas stöd att få till ett nytt majoritetsstyre i Region Jönköpings län. Regionen har under den senaste mandatperioden haft ett svagt borgerligt styre som varit beroende av Sverigedemokraternas stöd för att få igenom sin politik. Socialdemokraterna är den enda garanten för att SD inte får inflytande i regionpolitiken. Det handlar om människosyn och människovärde, säger Rachel De Basso.

”Vi behöver ett majoritetsstyre”

Marcus Eskdahl, som är regionråd för hälso- och sjukvårdsfrågor, har också valts som ny gruppledare för den socialdemokratiska regiongruppen i Region Jönköpings län som är den största i regionfullmäktige.

– Nu har vi fokus på valrörelsen där vi söker stöd för vår politik och ett nytt styre i Region Jönköpings län. Vi har stora utmaningarna när det gäller personalförsörjningen och vi behöver investera i vårdpersonalen. Har vi ingen personal så har vi ingen sjukvård att erbjuda invånarna. Vi behöver ett majoritetsstyre efter valet som kan prioritera välfärden, säger Marcus Eskdahl.