Perssons (S) påtryckningar gav resultat – från årsskiftet måste bankerna hantera kontanter

Riksdagsledamoten Peter Persson (S) har under flera år drivit på i frågan om kontanthanteringens framtid och bankernas ansvar. Nu har det givit resultat. Från och med 1 januari blir det lag på att storbankerna ska hantera kontantuttag och insättning av dagskassor i hela landet.

Riksdagsledamoten Peter Persson från Jönköpings län har länge tagit strid för kontanterna som betalmedel. Han har också pekat på att storbankerna har ett särskilt ansvar att se till att säkra hanteringen i hela landet. Detta har han gjort bland annat genom motioner, skriftliga frågor och frågor i riksdagen. Nu har det givit resultat. Under torsdagen beslutade riksdagen att storbankerna ska tillhandahålla platser för kontantuttag och insättning av dagskassor i betryggande utsträckning i hela landet. Detta börjar gälla från och med den 1 januari 2020.

”En framgång”

– Det är framgång för oss som länge drivit på att storbankerna måste ta ett större ansvar för kontanthanteringen. Det är också en framgång och en seger för de drygt en miljon människor som har svårigheter att hantera en total övergång till elektronisk handel. Inte minst handlar det om omsorg om föreningar som har lotterier, försäljning i samband med arrangemang och som har svårigheter att lösa in sina dagskassor, säger riksdagsledamoten Peter Persson.

Finansinspektionen – makt att ingripa

Beslutet i riksdagen innebär att banker med verksamhet i Sverige och med inlåning över 70 miljarder kronor ska tillhandahålla kontantservice i hela landet. Om en svensk bank inte fullgör sina skyldigheter ska Finansinspektionen få ingripa.

– Samhället måste balansera marknaden, annars blir vårt samhälle kallt och ensligt. Nu gäller det att följa detta och sedan se om ytterligare steg måste tas, säger Peter Persson.

Här kan du se Peter Perssons anförande i riksdagen.