Persson (S) vill att regeringen vidtar åtgärder för att strama åt arbetskraftsinvandringen

Riksdagsledamoten Peter Persson vill att åtgärder vidtas för att få bättre ordning och reda när det gäller arbetskraftsinvandringen. För att driva på i frågan lyfter han detta i en skriftlig fråga till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson.

En undersökning som Kommunalarbetaren gjort, med siffror från SCB, visar att de flesta som arbetar inom RUT-branschen kommer från andra EU-länder för att arbeta i Sverige. Professor Johanna Rickne kallar det i Kommunalarbetaren (190911) för ”skattesubventionerad arbetskraftsinvandring”.

–  Regeringen Reinfeldt gjorde under 2008 Sverige till en av västvärldens liberalaste stater när det gäller arbetskraftsinvandring. Jobb som kräver kort eller ingen utbildning ska i första hand gå till arbetslösa som redan bor i Sverige, säger riksdagsledamoten Peter Persson.

”Trycket mot oseriösa arbetsgivare måste öka”

I valrörelsen 2018 krävde Socialdemokraterna att den liberala arbetskraftsinvandringen skulle ses över och bara gälla när det inte går att hitta arbetskraft i Sverige.

– Trycket mot oseriösa arbetsgivare måste öka genom hårdare kontroller av ansökningarna, säger Peter Persson som också riktar kritik mot att arbetskraftsinvandring i vissa fall också blivit ett sätt att kringgå asylprövning.

Skriftlig fråga till justitie- och migrationsministern

Utifrån detta har han skrivit en skriftlig fråga till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson där han undrar vilka åtgärder som regeringen kommer att vidta för att få bättre ordning och reda när det gäller arbetskraftsinvandringen. Skriftliga frågor är ett av de verktyg som riksdagsledamöterna har för att kunna granska regeringens arbete.