Nya säkrare vägen mellan Månseryd och Mullsjö är invigd

Linda Danielsson (S) och Marcus Eskdahl (S) samt flera representanter från kommuner och bolag invigde under torsdagen den nya mötesfria vägen mellan Månseryd och Mullsjö. Efter flera års ombyggnation är riksväg 26/47 nu både säkrare och snabbare för länsinvånarna.

Vid rastplats Risbro i Habo kommun samlades media och en stor skara intresserade för att se invigningen av den nästan två mil nya delen av riksväg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö. På förmiddagen klockan 10.30 den 12 september startade invigningen genom att moderatorn Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket, tog till orda och presenterade både invigningstalare och den skolklass som fick ställa frågor till Trafikverkets projektledare.

Mer säkerhet nu

Regionråd Marcus Eskdahl (S), som bor i Habo, pratade både om värdet av att knyta ihop länet med smidiga vägstråk och om säkerheten. Han berättade om en egen erfarenhet då han på den aktuella vägsträckan för många år sedan körde omkull med sin motorcykel då han fick väja för en älg som dök upp i vägrenen. Men nu, med fler körfiler och viltstängsel, har säkerheten ökat markant på den tidigare olycksdrabbade vägen.

– Med ett nytt stråk på väg 26/47 som ger bättre tillgänglighet och säkerhet utvecklar vi arbetsmarknadsområdena. Pendling till arbete och studier samt näringslivets möjligheter till transporter blir betydligt bättre med den nya vägen. Det skapar möjlighet till utveckling och hållbar tillväxt inom vår region, säger regionråd Marcus Eskdahl (S) som invigningstalade.

Närmare till Mullsjö

Regionstyrelsens ordförande i Mullsjö kommun, Linda Danielsson (S), pratade om att precis som att Mullsjö har kommit närmare Jönköping så har även Jönköpingsborna fått närmare till Mullsjö. Den nya vägen förenklar pendlandet och skapar nya möjligheter för näringslivet.

Invigningen avslutades med att talare och inbjudna gäster gemensamt fick skjuta av varsin kanon med konfetti.

Fakta: Övriga deltagare

• Bo Netz – Överdirektör Trafikverket
  • Susanne Wahlström (M) – kommunstyrelsens ordförande i Habo kommun
  • Johan Fritz – stadsdirektör i Jönköpings kommun
  • Carina Junefelt – projektledare på Trafikverket
  • Elever från Gunnarsboskolan i Mullsjö

Läs mer om nya delen av väg 26/47 på Trafikverkets hemsida via den här länken!