Nya helt eldrivna busslinje 17 i Jönköping är invigd

Under dagen invigdes den första helt eldrivna busslinjen i Jönköpings stadstrafik. Marcus Eksdahl (S) kopplade in den symboliska elkontakten. På söndag börjar den då förlängda linje 17 köras av helt nya eldrivna bussar.

Invigningen skedde strax innan lunch under dagen, den 13 december, vid den nya pantografen på Asecs-området. Pantografen är stationen där bussarna på linje 17 kommer att laddas upp. Regionråd Marcus Eskdahl invigningstalade tillsammans med Mats Weidman (MP), ordförande i Jönköping Energi, och Anders Samuelsson (C), ordförande för Stadsbyggnadsnämnden i Jönköpings kommun.

– Härmed tar vi nästa steg i det hållbara resandet för att göra kollektivtrafiken mer smidig och lättillgänglig för de som bor nära linjen men också för alla de som kommer och besöker och jobbar i området, säger Marcus Eskdahl (S), regionråd och ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö.

Sex minuters laddning

Busslinje 17 kommer från och med söndag att gå mellan Strandängen och Asecs och körs alltså med länets första helt eldrivna bussar. Bussarna kommer att laddas i pantografen bredvid hållplatsen vid Entré B. Bussen fylls på med el genom att en strömavtagare sänks ner och laddar batteriet genom kontakt med plattor på busstaket. Bussen behöver laddas i sex minuter efter en runda.

– Vårt mål är att bygga ut med fler elbusslinjer inom stadstrafiken framöver. Det kommer innebära en bättre miljö med bussar som är tystare och mer bekväma att åka med. Vi kommer tillsammans fortsätta utveckla en modern och hållbar kollektivtrafik som ser till människors behov, säger Marcus Eskdahl.

Genom samarbete

Linjen har kommit till via ett samarbete mellan Region Jönköpings län via Jönköpings länstrafik, Jönköpings kommun och Jönköping Energi som har sett till att pantografen har kommit på plats. Asecs har varit behjälpliga med att upplåta platsen för laddning.