Koalitionen: Tack all vårdpersonal och grattis till länets invånare

Styrande Koalition för Region Jönköpings län gläds åt resultatet i Dagens Medicins rankning av Sveriges bästa sjukhus. Alla tre akutsjukhus i länet placerar sig på en topp sex-placering för hela landet i kategorin bästa mellanstora sjukhus. Ansvarigt regionråd Rachel De Basso (S) ser det som ett resultat av ständigt förbättringsarbete och som ett starkt betyg på all vård som personalen dagliga ger patienterna.

I Dagens Medicins rankning som presenterades under dagen rankas Värnamo sjukhus som näst bästa, Länssjukhuset Ryhov som fjärde bästa och Höglandssjukhuset i Eksjö som sjätte bästa mellanstora sjukhus i Sverige under 2019.

– Stort tack till alla medarbetare och chefer för allt arbete för att hela tiden utveckla sjukvården. Att alla tre akutsjukhus i länet placerar sig på en topp sex-placering för hela landet visar på vilken bredd Region Jönköpings län har i sin kompetens och vilka fantastiska möjligheter vi har att erbjuda länsinvånarna en jämlik vård, säger Rachel De Basso (S), ordförande i nämnden för folkhälsa och sjukvård.

– Resultatet i Dagens Medicin visar att vi fortsätter erbjuda kostnadseffektiv vård av hög kvalitet, med god tillgänglighet för invånare i hela vår region. Värnamo sjukhus, Länssjukhuset Ryhov och Höglandssjukhuset i Eksjö har alla många väldigt engagerade medarbetare som jobbar tillsammans för att leverera god vård med detta imponerande resultat som följd, säger Martin Nedergaard-Hansen (BA), förste vice ordförande i nämnden för folkhälsa och sjukvård.

– Arbetet med hur vi ska bedriva framtidens hälso- och sjukvård har redan påbörjats. Vi i den politiska ledningen kommer arbeta stenhårt tillsammans med direktörer, ledare och vårdpersonalen för att vi ska fortsätta utveckla länets sjukvård och fortsätta vara bäst i Sverige, säger Rachel De Basso (S).

Läs mer om rankingen via länkarna till Region Jönköpings län eller Dagens Medicin.