Första spadtaget för nya bussdepån är taget!

Regionråd Marcus Eskdahl (S) tog idag det första spadtaget för den nya bussdepån som ska byggas på Ljungarum i Jönköping. Bussdepån ska dagligen kunna hantera upp mot 150 bussar. Den ska vara färdigbyggd i mars 2021.

Idag, den 13 november, på förmiddagen talade regionråd Marcus Eskdahl för åhörarna som hade kommit till Ljungarum i Jönköping för att se första spadtaget för den nya bussdepån. Marcus pratade om tankarna bakom byggnationen och satte sig sedan i grävskopan och tog det första spadtaget.

– Det här är en stor dag för Region Jönköpings län. Vi har tidigare tagit beslut om investeringen och nu har vi kommit så långt att vi kan börja bygga Bussdepå Ljungarum. Det kommer att främja en mer hållbar, smidigare och punktligare kollektivtrafik i Jönköpings stadstrafik för våra resenärer, säger Marcus Eskdahl (S) som är ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö.

Ny modern anläggning

Bussdepån byggs på en 53000 kvadratmeter stor yta och ska klara att ta hand om 150 bussar varje dag. Den nya bussdepån för stadstrafikens bussar i Jönköping beräknas vara klar den 1 mars 2021.  Den gamla byggnaden på Rosenlund i Jönköping är inte tillräckligt stor längre och är enbart byggd för 80 bussar.

– Ska vi klara av att leva upp till mer hållbart resande så behöver vi en ny modern och ändamålsenlig bussdepå. Regionen Jönköpings län har under en längre tid letat efter en plats som är tillräckligt central och som kan vara lämplig för ändamålet. När den här fastigheten på 53000 kvadratmeter blev aktuellt med sitt läge intill E4:an så passar den väldigt bra in för det ändamålet, säger Marcus Eskdahl.