De 13 representerar länet på partikongressen

Det är nu klart vilka av de 38 kandidaterna som partidistriktets medlemmar valt till sina ombud på partikongressen i Örebro. Totalt representeras Socialdemokraterna i Jönköpings län av 13 ombud på kongressen.

Den 22 till 24 mars har Socialdemokraterna partikongress i Örebro. Detta är den 40:e ordinarie kongressen i partiets historia. På kongressen, som är en så kallad tematisk kongress, ligger fokus på utbildningsfrågor samt hur Socialdemokraterna ska stärka sin organisation framöver.

Det är nu klart vilka 13 ombud partidistriktets medlemmar har valt att representera Jönköpings län.

Valda från Vätterbygden

Jönköpings län är indelat i tre olika valkretsar, och från den bestående av Jönköping, Habo och Mullsjö valdes Annika Nordin, 69 år (Jönköping), Anna Carlsson, 47 år (Jönköping), Andreas Persson, 41 år (Jönköping), Peter Holkko, 63 år (Jönköping) och Sandra Klasson, 38 år (Jönköping). Till förste ersättare valdes Henrik Andersson, 37 år (Jönköping), och till andre ersättare Mikael Rydberg, 45 år (Jönköping).

Valda från Höglandet

Från valkretsen med kommunerna Nässjö, Sävsjö, Eksjö, Vetlanda, Tranås och Aneby valdes Diana Laitinen Carlsson, 46 år (Eksjö), Arijana Jazic, 46 år (Aneby), Sara Lindberg, 50 år (Nässjö) och Per Svenberg, 49 år (Nässjö) till ombud. Till förste ersättare valdes Sebastian Hörlin, 27 år (Eksjö), och till andre ersättare Susanne Sjögren, 44 år (Sävsjö).

Valda från GGVV

Från valkretsen med kommunerna Vaggeryd, Värnamo, Gnosjö och Gislaved valdes Margareta Lindgren, 58 år (Gislaved), Azra Muranovic, 31 år (Värnamo), Kari Parman, 56 år (Gnosjö) och Jörgen Karlsson, 59 år (Gislaved) till ombud. Till förste ersättare valdes Tuula Ingner, 63 år (Vaggeryd), och till andre ersättare David Huynh, 54 år (Värnamo AK).

Totalt röstade 1476 medlemmar i ombudsvalet.